افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

روزانه ۶۰۰ بیمار در نوبت‌گیری بیمارستان ۱۷ شهریور پاسخی نمی‌گیرند | بیمارستانی که بیش از ۵۰ سال سن دارد

  • کد خبر: ۱۷۵۸۶۶
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۸
روزانه ۶۰۰ بیمار در نوبت‌گیری بیمارستان ۱۷ شهریور پاسخی نمی‌گیرند | بیمارستانی که بیش از ۵۰ سال سن دارد
روزانه ۶۰۰ بیمار پشت در‌های نوبت گیری بیمارستان ۱۷ شهریور بدون پاسخ درمانی می‌مانند.

به گزارش شهرآرانیوز ساعت ۱۴:۳۰ ظهر یک روز تابستانی است. محوطه بیمارستان ۱۷ شهریور زیاد شلوغ نیست. مردی جوان همراه با دو خانم میان سال در گوشه‌ای از محوطه نشسته اند. می‌گویند چشم انتظار تولد فرزندی هستند. دل مرد جوان پرآشوب است. خانمی که همراه او آمده است، گلایه هایش را بر زبان جاری می‌کند: دخترم خیلی درد کشید و پس از کلی درد، دکتر دستور سزارین داد. فشارش بالا رفته بود و درنهایت خودشان او را به اتاق عمل بردند. شاید، چون بیمارستان دولتی است، این گونه رفتار کردند. آن قدر دست نگه داشتند که خودشان گفتند جان مادر و بچه در خطر است و باید فوری سزارین شود.

راهرو‌های خسته

از راهرو‌های بخش اورژانس به بخش پذیرش مرکزی راه دارد و‌ می‌توان از داخل اورژانس وارد بخش پذیرش مرکزی شد. فضا به محض ورود به بخش مرکزی تغییرات درخورتوجهی دارد. برخلاف راهرو اورژانس که تمیز و مرتب است، دیوار‌های راهرو‌های بخش مرکزی رنگ وروی مرتبی ندارد. همه سیم و لوله‌های تهویه راهرو‌ها که از سقف عبور کرده اند، بیرون زده و سقف راهرو‌های بخش پذیرش مرکزی با هیچ عایقی پوشانده نشده است.

پول دادیم تا  ثبت نام شدیم

چند خانم داخل راهرویی نشسته اند. می‌گویند از تربت حیدریه آمده اند. خانمی که میان سال است، می‌گوید برای بیمار قلبی راهی بیمارستان ۱۷ شهریور شده است. درباره اینکه چطور نوبت گرفته است، با خنده‌ای این طور پاسخ می‌دهد: به سختی!

توضیحات بیشتر را خانم جوان تری که همراه اوست، ارائه می‌دهد. خودش را اسحاق پور معرفی می‌کند. او به خانم میان سالی که کنارش نشسته است، اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: خواهرم چندماهی است مشکل قلبی دارد.

رو به خواهرش می‌کند و‌ می‌گوید: «سه چهار ماه شده؟!» خانم میان سال تکان می‌دهد سرش را به نشانه مثبت بودن این مدت، حرف هایش را ادامه می‌دهد: داشتم می‌گفتم. چندماهی است که قلبش درد می‌کند. دو بار به بیمارستان تأمین اجتماعی تربت حیدریه مراجعه کردیم، اما بهتر نشد. به خواهرم گفتم که برای درمان به مشهد برود.

او در ادامه به چالش گرفتن نوبت تلفنی اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: واقعا برای من جای سؤال دارد که مگر در بیمارستانی به وسعت و بزرگی بیمارستان ۱۷ شهریور چند نفر در فهرست و انتظار دریافت نوبت هستند که در کمتر از چند ثانیه همه نوبت‌ها پر می‌شود؟! این چندثانیه‌ای را که به شما گفتم، همه آن‌هایی که‌ می‌خواهند نوبت تلفنی پزشک از این بیمارستان دریافت کنند، می‌دانند یعنی چه!

این مراجعه کننده به بیمارستان ۱۷ شهریور می‌گوید: هر روز ساعت گوشی ام را برای ساعت ۶ کوک می‌کردم. از همان ساعت شروع به گرفتن شماره تلفن می‌کردم و پشت سرهم شماره را‌ می‌گرفتم. همان لحظه که ساعت ۶‌ می‌شد، پس از چند ثانیه و چندبار شماره گیری روی دور تند اعلام می‌شد که نوبت‌ها پرشده است. چند روز پشت سرهم این کار را کردم، اما همان جواب تکراری را‌ می‌شنیدم: نوبت‌ها پر شد. با یکی از همسایه‌ها که صحبت کردم، گفت باید به کافی نت بروم و اینترنتی نوبت بگیریم. به کافی نت ۳۰ هزار تومان دادم و سرانجام توانست برایمان نوبت بگیرد.

خدمات حداقلی

داخل راهرو‌های بخش مرکزی خانم و آقایی نشسته اند. خانم برای بیماری روماتیسم و مشکلات استخوانی مراجعه کرده است. او نیز مشکل اولش همان چالش نوبت گرفتن است. زهراخانم در کنار این مشکلات به موضوع آزمایشگاه و داروخانه بیمارستان ۱۷ شهریور نیز اشاره می‌کند. او‌ می‌گوید: این بیمارستان با این عظمت آزمایشگاهش دستگاه کافی ندارد. این را خودم نمی‌گویم. چندباری مراجعه کردم، آزمایش نگرفتند و گفتند دستگاه لازم را نداریم.

دندان پزشکی خالی از بیمار و پزشک

بخشی از محوطه بیمارستان ۱۷ شهریور کارگران در حال فعالیت برای ساختن ساختمانی جدید هستند. پشت ساختمان درحال ساخت ساختمان دندان پزشکی قرار دارد. روی در شیشه‌ای ساختمان زده اند: «مراجعین محترم، پس از گرفتن نوبت تلفنی به پذیرش بخش مرکزی بیمارستان (درمانگاه) مراجعه کنید.»

داخل ساختمان هیچ کسی نیست. انتهای سالن میز پذیرش دندان پزشکی قرار دارد. با وجود صدازدن، کسی نیست که جوابگو باشد. روی شیشه قسمت پذیرش چند برگه نصب کرده اند تا متن برگه‌ها جوابگوی پرسش‌های احتمالی بیماران و مراجعه کنندگان باشد: «خدمات دندان پزشکی تأمین اجتماعی شامل کشیدن، پرکردن و جرم گیری است. نحوه رزرو نوبت به صورت تلفنی و اینترنتی و تماس با شماره ۳۸۰۱۵ است.»

نوبت حضور دندان پزشکان نیز روی شیشه چسبیده شده است. بیشتر دندان پزشکان بیمارستان ۱۷ شهریور نوبت صبح حضور دارند. شاید همین مسئله دلیلی بر فضای سوت وکور دندان پزشکی در نوبت عصر است.

تقاضا چندبرابر عرضه

دکتر حسین حسین پور رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد است. نوبت دهی موضوع اصلی گلایه‌های مردمی و مراجعه کنندگان به بیمارستان ۱۷ شهریور را به خود اختصاص داده و دراین باره سؤال نخست با محوریت نوبت دهی است. رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور درصدربودن گلایه‌ها با محوریت نوبت دهی را‌ می‌پذیرد. دکتر حسین پور می‌گوید: متأسفانه تقاضا چندبرابر عرضه است. دلیل مشخص آن رایگان بودن همه خدمات در مراکز ملکی بیمه تأمین اجتماعی است.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد با تأکید بر اینکه این مشکل در همه مجموعه‌های ملکی تأمین اجتماعی وجود دارد، در ادامه گریزی به نوبت دهی در گذشته و حال می‌زند و در این باره می‌گوید: در گذشته مردم برای استفاده از خدمات بیمارستان ۱۷ شهریور مجبور بودند از صبح زود مراجعه کنند و در گرما و سرمای هوا ساعت‌ها در صف بایستند تا بتوانند نوبت دریافت کنند. در ادامه سازمان تأمین اجتماعی، سامانه دریافت نوبت تلفنی را راه انداخت، اما همان طور که مردم گفتند، مشکل گرفتن نوبت و پرشدن سریع نوبت‌ها به دلیل زیادبودن تقاضا‌ها هنوز وجود دارد.

۱۵۰۰ تماس تلفنی در برابر ۹۰۰ پاسخ

حسین پور در ادامه به تماس‌های تلفنی روزانه به بیمارستان ۱۷ شهریور اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: به صورت متوسط روزانه ۱۵۰۰ تماس تلفنی با بیمارستان ۱۷ شهریور گرفته می‌شود که از این تعداد تماس فقط ۹۰۰ تماس را‌ می‌توانیم پاسخگو باشیم. به عبارت دیگر، هر روز ۶۰۰ نفر از افرادی که تماس می‌گیرند، نمی‌توانند خدمات دریافت کنند. همین افراد به جمع افراد ناراضی از خدمات بیمارستان افزوده خواهند شد.
رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور در ادامه بیان می‌کند: ۷۵۰ مورد از مراجعه‌کنندگان در نوبت صبح به درمانگاه می‌آیند و ۱۵۰ مورد نیز در نوبت بعدازظهر.

ماجرای سقف‌های به هم ریخته

یکی از مواردی که در بازدید از بیمارستان ۱۷ شهریور بیش از همه به چشم آمد، موضوع سقف‌های رهاشده درمانگاه مرکزی این بیمارستان بود؛ سقف‌هایی که لوله‌ها و سامانه تهویه بدون پوشش و عایق در معرض دید مراجعه‌کنندگان قرار داشت.

حسین پور وضعیت سقف‌ها را به عملیات عمرانی در این محدوده مرتبط می‌داند. او برای توضیحات در ابتدا به قدمت بیمارستان اشاره می‌کند و‌ می‌گوید: عمر ساختمان بیمارستان ۱۷ شهریور بیش از پنجاه سال است. همین موضوع سبب شده است که برای بهبود ساختمان بیمارستان اقدامات عمرانی در دستورکار قرار بگیرد.

به گفته او، عملیات تهویه درمانگاه بیمارستان ۱۷ شهریور یکی از عملیات‌های عمرانی در دست اجراست. دکتر حسین پور ضمن قدردانی از همراهی مردم و مراجعه کنندگان به بیمارستان برای اجرای سریع این پروژه‌های عمرانی، می‌گوید: به منظور بهسازی بافت ساختمان درمانگاه، سقف‌ها برداشته شد تا تهویه این قسمت بهسازی شود. این پروژه اکنون ۶۰ درصد پیشرفت دارد. به گفته او، پروژه تهویه درمانگاه بیمارستان ۱۷ شهریور تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید.

رئیس بیمارستان ۱۷ شهریور مشهد تغییرات عمرانی در لابی بیمارستان را یکی دیگر از پروژه‌های عمرانی این بیمارستان برمی شمارد.

گلایه دیگر مراجعه کنندگان بیمارستان ۱۷ شهریور درباره آزمایشگاه و انجام نشدن برخی آزمایش هاست. دکتر حسین پور می‌گوید: روزانه سیصد نمونه آزمایشگاهی در این بیمارستان گرفته می‌شود که از این تعداد، ۱۵۰ مورد مربوط به مراجعه مردمی و ۱۵۰ مورد مربوط به موارد بستری است.

او تأکید می‌کند که بیشتر آزمایش‌های متداول در این بیمارستان نمونه گیری می‌شود و فقط در موارد آزمایش‌های فوق تخصصی، به دلیل تعداد محدود و کم این مراجعان، مراجعه کنندگان به مراکز آزمایشگاهی دیگر ارجاع می‌شوند و درنهایت مبالغ به آن‌ها پرداخت می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->